Za każdym razem, gdy wysyłasz paczkę, karton lub folia trafiają na wysypisko, lub do kosza na śmieci. Oznacza to, że Twoja firma regularnie wytwarza duże ilości odpadów. Możliwe jest, że te materiały nadające się do recyklingu nie zostaną mu poddane ani ponownie użyte. Na szczęście przejście na ekologiczne opakowania może przynieść korzyści zarówno Tobie, jak i Twoim klientom, nie wspominając o bardziej pozytywnym wpływie na środowisko. W tym artykule dowiesz się o zrównoważonych opakowaniach dla Twojego biznesu e-commerce. 

Co oznacza ekologiczne pakowanie przesyłek? 

Materiały ekologiczne mają na celu zmniejszenie wyczerpywania się zasobów Ziemi, albo zminimalizowanie Twojego wkładu w to wyczerpywanie. Opakowania przyjazne środowisku są wykonane zazwyczaj w całości lub częściowo z komponentów, które nie szkodzą planecie. Jest to najprostsza definicja zrównoważonego pakowania. Poniżej zagłębimy się w kryteria, które mogą być pomocne, gdy chcemy zacząć ekologicznie pakować paczki:

  • Opakowanie jest wykonane z myślą o oszczędności energii i materiałów.
  • Opakowanie pozostaje użyteczne i przyjazne dla środowiska przez cały cykl użytkowania.
  • Zostało wyprodukowane przy użyciu przyjaznej środowisku technologii.
  • Opakowanie wykonane jest z materiałów pochodzących z recyklingu lub biodegradowalnych.
  • Opakowanie spełnia rutynowe wymagania dotyczące wartości rynkowej i wydajności. 
  • Jest odzyskiwany z recyklingu i wykorzystywane w cyklach ponownego użycia.
  • Materiały opakowaniowe są produkowane, wysyłane i poddawane recyklingowi przy użyciu odnawialnych źródeł energii.

Nie zawsze wszystkie wymagania muszą być spełnione równocześnie. Są to jedynie wskazówki i zarys kryteriów, które mogą pomóc wybrać Ci najlepsze opakowania do pakowania przesyłek dla Twoich Klientów. Jednak bardzo dużą część z tych kryteriów spełnia firma Greenstretch. Produkuje ona zrównoważone folie streczowe, które są powszechnie i w dużej ilości używane w firmach z branży e-commerce. Z informacjami na temat tej folii można zapoznać się tutaj: https://greenstretch.eu/informacje-o-greenstretch.

Jak ekologicznie zapakować paczkę?

Jednak aby ekologicznie zapakować paczkę, nie zawsze trzeba specjalnie kupować wszystkie ekologiczne opakowania. Można wykorzystać ponownie opakowania dostępne pod ręką. Nawet w dużych firmach e-commerce korzysta się powszechnie z wypełniaczy, które są wykorzystywane ponownie. Mogą być to np. niepotrzebne już folie czy też kawałki kartonu. Wykorzystać możesz też zwykły, szary papier czy gazety. Odpowiednio zgniecione kartony i papier będą świetnie zabezpieczać oraz amortyzować przesyłkę. Coraz powszechniej korzysta się także z wiórków papierowych. Wyglądają one nie tylko estetycznie, ale także świetnie spełniają swoją funkcję amortyzującą. Najlepiej sprawdzają się do mniejszych przesyłek. 

Na uwagę zasługują też coraz bardziej popularne biodegradowalne pianki. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że nie jest to plastik. To tworzywo na bazie skrobi kukurydzianej, więc są wykonane w podobny sposób jak…chrupki kukurydziane. 

To samo dotyczy głównego filaru pakowania przesyłek – kartonu, w który pakujemy towar. Możemy spokojnie użyć kartonów po innych produktach i dobrze zabezpieczyć przesyłkę wypełnieniem z odzysku. Nie zawsze warto popadać w skrajności i nie jest niczym złym korzystanie z tradycyjnej taśmy, ale warto wspomnieć o tym, że istnieje taśma papierowa. Taśma papierowa zazwyczaj zawiera klej kauczukowy, dlatego nie ma potrzeby obawiania się o jej trwałość. Paczka obklejona taśmą z papieru wygląda też bardziej estetycznie, dlatego jest świetnym rozwiązaniem dla firm, które szczególnie dbają o estetykę paczek. Jeśli chodzi o klej, który jest używany do produkcji takiej taśmy, to może być to kauczuk syntetyczny lub naturalny. Naturalny kauczuk wiąże się na pewno z nieco wyższą ceną, ale jest to opcja maksymalnie bezpieczna dla planety. 

Sposobów na ekologiczne pakowanie paczek wciąż przybywa i warto śledzić najnowsze ekotrendy, by dobrać najlepsze rozwiązanie dla swojego biznesu.