Jednym z najistotniejszych warunków działania układu chłodzenia silnika spalinowego jest jego szczelność. Na wycieki płynu najbardziej narażone są połączenia przewodów gumowych z pozostałymi elementami układu chłodzenia. Najważniejszą częścią układu chłodzenia jest chłodnica. Ma ona za zadanie odprowadzać ciepło z cieczy wypływającej z silnika. Bagatelizowanie ewentualnych nieszczelności i korzystanie z samochodu mimo ich obecności może mieć poważne konsekwencje, w tym uszkodzenie silnika. Z całą pewnością koszt takich napraw przekroczy cenę regularnego dbania o układ chłodzenia.
Nieszczelny układ chłodzenia – przyczyny
Nieszczelności w układzie chłodzenia są jedną z częściej występujących awarii mechanicznych samochodu. Wśród możliwych przyczyn nieszczelności układu chłodniczego wyróżniamy:
- przerwanie przewodów układu chłodniczego, np. wskutek działania dzikich zwierząt i gryzoni,
- uszkodzenie lub zużycie eksploatacyjne chłodnicy,
- wypadki, kolizje samochodowe,
- źle dobrany płyn chłodniczy.
Chłodnica stale narażona jest na uszkodzenia. Po pokonaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów autem lub po kilku latach użytkowania, na powierzchni roboczej tego podzespołu znaleźć można mnóstwo wgnieceń. Są one konsekwencją uderzeń kamieni o chłodnicę, owadów czy drobinek piasku. Także intensywne, skrajne warunki zewnętrzne nie wspierają zachowania kondycji układu chłodniczego. Te drobne wgniecenia po latach mogą stanowić miejsce wycieku, a więc nieszczelności układu chłodzenia.
Poważnym problemem jest również nieumiejętne dobieranie rodzaju płynu chłodniczego. Ważne jest kontrolowanie jego temperatury zamarzania, a niekiedy spotykanym sporym błędem jest stosowanie wody zamiast rekomendowanego płynu chłodniczego. W pierwszym przypadku zamarzający zimą płyn chłodniczy może doprowadzić do pęknięć i uszkodzeń chłodnicy, a nawet bloku silnika. Z kolei w przypadku zamiennego stosowania wody.
Jak rozpoznać nieszczelny układ chłodzenia?
W pierwszej kolejności warto regularnie obserwować wskaźniki i kontrolki pojawiające się na desce rozdzielczej. Nowsze samochody posiadają wskaźnik temperatury jednostki napędowej, natomiast nieco starsze auta – dwie kontrolki, niebieską i czerwoną. Niebieska wskazuje na niską temperaturę i sugeruje łagodne korzystanie z pedału gazu w ciągu pierwszych kilometrów, z kolei czerwona ma status ostrzegawczy. Wskazuje na zbyt wysoką temperaturę cieczy chłodzenia, co może doprowadzić do uszkodzenia poszczególnych elementów układu chłodzenia. Krótkie, kilkusekundowe zaświecenie się czerwonej kontrolki nie powinno być powodem do obaw. Inaczej sytuacja wygląda wówczas, gdy kontrolka świeci się przez dłuższy czas. Wówczas należy zatrzymać pojazd i wyłączyć zapłon. Pamiętajmy, aby nie otwierać od razu maski, ponieważ może dojść do poparzenia.
Objawem wskazującym na nieszczelność układu chłodzenia są również ewentualne wycieki cieczy chłodzącej, nawet w niewielkich ilościach. To pierwsza oznaka usterki któregokolwiek elementu omawianego układu. Szczególną ostrożność powinni zachować kierowcy parkujący „pod chmurką”. Przewody elektryczne i chłodnicze bywają celem gryzoni. Do objawów nieszczelnego układu chłodzenia zaliczamy także wzrost ciśnienia w układzie chłodzenia lub pojawienie się mazi koloru kawy z mlekiem w oleju. W razie wątpliwości lub chcąc dokonać przeglądu samochodu, najlepiej wybrać się do doświadczonego mechanika, aby powierzyć mu to zadanie. Po stwierdzeniu nieszczelności, oczekując na wizytę u mechanika, można zastosować uszczelniacz układu chłodzenia.
Konsekwencje nieszczelnego układu chłodzenia
Nieszczelności w układzie chłodzenia – nawet te drobne – nie mogą być ignorowane. Gdy nie zostaną odpowiednio wcześnie naprawione, mogą doprowadzić między innymi do przegrzania jednostki napędowej. To z kolei wiąże się z koniecznością generalnego remontu lub naprawy silnika, co skutkuje wydatkiem rzędu kilku lub niekiedy kilkunastu tysięcy złotych (w zależności od modelu samochodu i roku jego produkcji). Takie naprawy są również bardziej czasochłonne, czego konsekwencją jest brak możliwości korzystania ze swojego samochodu przez dłuższy czas.